چاپ ترانسفر روی پارچه

صفحه اصلی چاپ ترانسفر روی پارچه

در چاپ سابلیمیشن  طرح ابتدا بر روی کاغذ چاپ می شود و سپس به وسیله دستگاه پرس همراه با حرارت روی پارچه منتقل می شود. چاپ کاغذ را می توان به دو روش دیجیتال یا افست انجام داد که البته کیفیت کار نهایی با چاپ افست بالاتر است. نکته کار اینجاست,رنگ هایی که روی کاغذ چاپ چاپ می شوند از نظر ظاهری هیچ شباهتی به نتیجه نهایی چاپ شده روی پارچه را ندارند .

تخصص و مهارت خاصی لازم است که بتوان درصد رنگ ها را طوری پیش بینی کرد که با توجه به جنس کاغذ, مرکب, نوع پارچه, زمان و میزان اعمال حرارت, پس از برگردان شدن روی پارچه, بهترین جلوه را روی پارچه ایجاد کرد.

بنابراین چاپ سابلیمیشن مهارت طراحی و آماده سازی خاص خود را می طلبد به علاوه رنگ های CMYK در مرکب های این نوع چاپ با مرکب های ترکیبی سایر روش های چاپی متفاوت است .

قدرت رنگ ( پیگمنت) این مرکب ها نسبت به سایر مرکب ها 15 تا 17 درصد بیشتر است به همین دلیل ترام ها ریزتر و با فواصل زیادتری از هم هستند و درصد انها در کل خیلی پایین تر از روش های چاپی دیگر است .

برآورد صحیح درصدهای رنگ در چاپ سابلیمیشن تجهیزات خاص خود را دارد ولی متاسفانه در ایران سرمایه گذاری برای خرید انها چندان میسر نیست .بنابراین تجربه رنگ شناسی برای دست یابی به رنگ های پر قدرت ودرخشان در کشور ما برای چاپ سابلیمیشن اهمیت بسیار زیادی دارد.

مواردی که در چاپ سابلیمیشن حائز اهمیت هستند :

1.کاغذ : کاغذی برای چاپ سابلیمیشن مناسب است که مرکب در آن کمتر نفوذ کند و به خوبی روی پارچه منتقل گردد هر چه بافت کاغذ متراکم تر باشد مرکب را بهتر منتقل می کند و بر عکس هر چه پوکتر باشد مرکب را به خود جذب نموده در نتیجه انتقال ضعیف تری روی پارچه را دارد. در روش چاپ سابلیمیشن باید از کاغذهای مخصوص این نوع چاپ استفاده کرد .

2. مرکب : مرکب یکی دیگر از موارد مهم در چاپ سابلیمیشن می باشد. سابلیمیشن نتیجه تصعید رنگزا از وی کاغذ و انتقال آن بر روی پارچه می باشد و فقط رنگزاهای دیسپرس این خاصیت را دارا هستند.

3.پرس و دما : عامل موثر بر انتقال رنگزا از کاغذ به روی پارچه فشار و دما می باشد . اگر فشار بیش از اندازه اعمال شود روی زیر دست پارچه اثر بدی را خواهد داشت و هر چه کمتر باشد چاپ از نظر برگردان رنگ  کمرنگ و غیر قابل قبول خواهد بود.

4. جنس پارچه : چاپ سابلیمیشن عمدتا بر روی پارچه های پلی استری اعمال می شود، زیرا تصعید رنگزا را به خود به طور کامل جذب نموده و نتیجه نهایی کیفیت قابل قبول خواهد داشت هر چه پارچه از الیاف مصنوعی بیشتری بافته شده باشد، کیفیت بالاتر است . در ضمن اگر بخواهیم چاپ را بر روی پارچه های الیاف طبیعی مانند: کتان, پنبه, ابریشم خام و ….. انجام دهیم فقط لکه گذاری می کند و ثبات ندارد از  مهم ترین مزیت های چاپ سابلیمیشن قابل شستشو بودن پارچه حتی با مواد سفید کننده بدون هیچ گونه آسیب به چاپ یا طرح چاپ شده می باشد.

   سابلیمیشن  مستلزم صرف هزینه بیشتری می باشد، زیرا کاغذ, مرکب و  دستگاه پرس حرارتی مخصوص به خود و از همه مهم تر تجریه رنگ شناسی در این نوع چاپ را می طلبد.  

چاپ روی پارچه درون دستگاه‌های چاپ دیجیتال فضای خارجی، بر روی قطعات برش خورده از پارچه (شیت) و ‏یا به صورت رولی، تا عرض 160 سانتی متر صورت می گیرد. در این دستگاه ها چاپ پارچه با کیفیت بالا ‏در رنگ و رزولوشن صورت می گیرد و حتی چاپ عکس با کیفیت بالا هم در این شیوه امکان پذیر است. ‏معمولا پیش از انجام عملیات چاپ روی پارچه، کیفیت چاپ بر روی نمونه پارچه تست می شود.‏

چاپ روی پارچه برای انواع لباس، پرده و فرش های مخصوص، به عنوان مدیای تبلیغی در بیلبورردها، ‏لایت باکس تبلیغاتی ها، و دیگر سازه های تبلیغاتی در فضاهای داخلی و خارجی به کار می رود.‏

انواع چاپ پارچه از لحاظ مقیاس تبلیغاتی

در مدل تبلیغاتی تنها از یک سیلک استفاده نمی شود زیرا حجم سفارش مشتری بالا می باشد.

1) چاپ روی پارچه با جوهر UV کیفیت بالا
2) چاپ روی پارچه با جوهر سابلیمیشن
3) چاپ پارچه با جوهر لاتکس
4) چاپ روی پارچه با جوهر indoor تبلیغاتی
5) چاپ روی پارچه با جوهر اکوسالونت
6) چاپ پارچه با جوهر سالونت

انواع چاپ پارچه از لحاظ مقیاس صنعتی

چاپ پارچه بسیار به کیفیت مواد اولیه بستگی دارد. بالا بودن کیفیت پارچه سبب می شود فرایند چاپ نیز با کیفیت طی شود. در این نوع چاپ طرح به صورت برگردان بر روی یک کاغذ چاپ می شود و بر روی پارچه منتقل می شود.

دو نوع سابلیمیشن وجود دارد:

1-  پارچه بر روی دستگاه چاپ پارچه قرار می گیرد و بعد از آن کلندر پخش می شود که رنگ به وضوح برسد.

2- بر روی کاغذ چاپ می شود و به صورت برگردان بر روی تی شرت یا پارچه مدنظر با اتو پرس می شود.